Start-up? Afacerile sunt o batalie de concepte nu de cifre!

Salutare,

Dupa ce mi-am petrecut ultimii 13 ani studiind, consultand si practicand afaceri mici si medii, mi-am dat seama ca exista la inceput multa ceata si din acest motiv vreau sa te ajut sa-ti gasesti calea cat mai rapid fara sa mai pierzi resurse importante(timp si bani)

Procesul de identificare al directiei pe care doresti sa o adopti la inceput, nu este pur si simplu vanzarea unui produs / serviciu, ci intuirea viitorului afacerii. La inceput si eu am confundat aceste lucruri !

Principalul scop al unei afaceri este aflarea acestui viitor.

Nu vorbim aici despre viitor in general, ci unul specific, convenabil, profitabil care sa ofere o cale catre indeplinirea obiectivelor.

Orice plan de afaceri are doua functii de baza si nume: marketingul si inovatia dupa cum scria Dl. Peter Drucker: ” Marketingul este unica functie distinctiva a unei afaceri „.

Ce este o afacere ? Orice organizatie care isi atinge obiectivele prin comercializarea de produse si servicii este o afacere.

Orice organizatie in care activitatile de marketing sunt absente sau intamplatoare nu este o afacere si in consecinta nu ar trebui sa fie considerata ca atare.

Suntem in era in care marketingul si comunicarea primesc recunoasterea pe care o merita.

Dupa primul razboi mondial accentul era pus pe segmentul de productie (era industriala) iar Managementul analiza si studia randamentul operatiunilor industriale.

Succesul in afaceri revenea acelor afaceri care se dovedeau capabile sa-si scoata produsele pe piata mai rapid si la un pret de productie cat mai scazut fata de concurenta.

Dar unde suntem noi azi ? Accentul este pus pe marketing ! Nu lasa la intamplare aceasta componenta foarte importanta si trateaz-o inca de la inceput serios, atat din punct de vedere al comunicarii cat si din punct de vedere financiar.

Incotro se indreapta afacerea ta ? Care este drumul ? Care este misiunea ?

Multe afaceri mici si mari adopta mai multe cai si pornesc la drum cu o linie de produse bogata sau cu un pachet de servicii destul de vast, dar intr-o perioada scurta de timp isi dau seama ca de fapt vand foarte bine 1 sau 2 produse/servicii si restul sunt doar generatoare de costuri !

Imi place sa dau un exemplu din viata reala: cand ai o problema medicala in zona O.R.L te duci sa te consulte un Generalist ?

Intelegi ?! E simplu, fa lucrurile simple inca de la inceput, specializeaza-te si inbunatateste acele produse/servicii care merg inca de la inceput.

Stiu, o sa spui ca cifra de afaceri pe care ai stabilit-o ca si obiectiv nu se poate realiza cu un singur produs/serviciu ! Oare ?

Dar te-ai gandit cu ce costuri pornesti ”diversificat” ? Dorinta de extindere este fireasca dar a considera extinderea un scop primar este o grava eroare.

Viitorul startup-ului tau depinde de acest proces care trebuie sa fie identificat cat mai repede.

In ultimii ani am descoperit mai multe solutii care se pot dovedi utile in identificarea unei directii clare si eficiente pe viitor.

Aceste solutii te pot ajuta chiar si atunci cand iesi accidental de pe drum sau te confrunti cu o pierdere temporara de directie/viziune.

 

1. Idee Simpla

Directia pe care ai ales sa o cumunici este simpla ? Ideea trebuie sa fie simplu de comunicat si explicat, usor de asimilat de catre cientii tai, angajatii tai ori de catre mass-media.

Nu contruiesti un zgarie-nor ! Construiesti o perceptie in mintea clientului, iar asta se face prin cuvinte si actiuni nu cu mortar si caramizi.

 

    2. Idee Memorabila

Ce este memorabil si ce nu ?

Unul dintre ingredientele cele mai importante ale unei idei memorabile este caracterul ei unic la momentul in care este expusa.

Felul in care iti prezinti afacerea trebuie sa fie unic, diferit si memorabil fata de celelalte companii !

Imi place cum spune unul dintre asociatii mei: ” Suntem prima firma de curatenie pentru birouri cu misiunea clara de a moderniza domeniul ”

 

3. Vorbeste cat poti de des despre ideea ta !

Cu cat o idee este repetata mai des, cu atat va deveni mai puternica ! Acelasi lucru este valabil si in publicitate. Forta repetarii creaza impresia ca e normal ca lucrurile sa fie asa. Atunci cand clientii tai se asteapta ca tu sa ai succes, ei procedeaza in asa fel incat chiar sa ai succes !

 

4. Idee Revolutionara

Afacerile sunt ca matematica. Afacerile foarte bune sunt ca matematicile superioare, nu mai aplici notiuni concrete ci lucrezi cu concepte !

Acelasi lucru este valabil si in afaceri ! La un nivel mai inalt, strategic Afacerile mari sunt o batalie a Conceptelor nu a Cifrelor.

Trebuie sa vezi padurea in ansamblul ei fara sa te lasi absorbit de numararea copacilor !

 

5. Analizeaza-ti si Respecta-ti Concurenta

Orice antreprenor trebuie sa-si cunoasca concurenta, in orice etapa a afacerii tale este vital sa stii ce fac concurentii. Altfel esti pe un drum de
tara conducand un Ferrari si cred ca ar fi mai bine sa ajungi pe autostrada unde poti folosi toti caii putere pentru atingerea obiectivelor tale.

Stai conectat la mediul de afaceri din industria ta. Mergi la intalnirile specifice, expozitii, aplica la un seminar de dezvoltare profesionala, lasa-te consultat si daca ai ocazia ajuta-ti concurenta, o sa intelegi mai tarziu aceasta practica benefica atat pentru tine cat si pentru compania ta.

 

6. Nu petrece prea mult timp gandindu-te la viitor

Multi consultanti spun ca ar trebui sa petrecem trei sferturi din timp analizand, planificand si pregatind viitorul ! Hai sa revenim cu picioarele pe pamant. In afaceri este vorba despre strategie, actiuni zilnice, cauza – efect. Sa nu ne lasam pacaliti de tara minunilor si de visele cu ochii deschisi sau de viitorul grandios care nu mai apare !

Concentreaza-te suficient de puternic pe un concept si inbunatateste-l pana atingi rezultatele pe care le doresti !

 

7. Ideea aduce totul

O idee putrenica iti aduce clientii, echipa, furnizorii chiar si produsele/serviciile pe care doresti sa le comercializezi.

Un avion deviaza 90% din timp de la traiectoria sa ! Toti deviem din diverse motive de la traiectoria noastra !

Cu cat ai definit mai clar traiectoria, msiunea ta, cu atat mai repede vin clientii, echipa, furnizorii !

 

8. Ideea ta nu este un produs

Ideea ta nu este un produs ! BMW nu este un produs, sunt masinile care ”ofera placerea de conduce”. Asa cum am mai spus Afacerile mari sunt o batalie a Conceptelor nu a Cifrelor. 

Intra pe un segement de piata unde chiar poti cu ideea ta sa revolutionezi domeniul ! Niciun produs/serviciu nu se poate adresa tuturor. Intotdeauna vor exista oameni care vor sa fie diferiti, sa aleaga diferit de toata lumea.

 

9. Nu te astepta la Succes peste noapte

Testeaza cateva abordari diferite. Daca o abordare functioneaza ramai la ea, daca nu mai functioneaza adopta ceva diferit. Mai devreme sau mai tarziu compania ta va fi propulsata de forta inertiei si de puterea viziunii/directiei tale. Ceea ce este valabil pe termen scurt nu este valabil pe termen lung. O companie care vaneaza rezultatele nu are un viitor ! Trebuie sa ai curajul sa-ti asumi o directie, dupa care piata/segmentul tau vor reactiona sau nu la mutarea ta si asta nu se intampla peste noapte !

 

10. Ideea ta nu va fi vesnica

Mai devreme sau mai tarziu orice companie se demodeaza, tehnologia face schimbari masive iar marketingul si comunicarea ajuta companiile care tin pasul cu aceste schimbari. Daca la acel moment vei incerca sa supravietuiesti cu metodele din trecut nu vei reusi foarte mult timp !

 

Tine pasul si planteaza idei noi, concepte noi, creste si ajuta si alte companii sa creasca si atunci te vei bucura de aceasta calatorie !

 

 

Leave a Reply